-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30804 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

آيا بعد از مرگ انسانها همديگر را ميبينند؟

انسان پس از مرگ به عالم وسيعتر و بازتري وارد ميشود، كه در آن حدود و قيود ماده نيست. روح آزادتر است و به هر كجا خواست، پرواز ميكند. طبق روايات، ارواح خوب و پاكيزه در يك جا (وادي السلام) جمع ميشوند و ارواح زشتكاران در مكان ديگري مانند برهوت اجتماع ميكنند.

در كتاب كافي نقل شده است كه شخصي به حضرت صادق(ع) گفت: برادرم، در بغداد است و نگرانم كه در همان جا بميرد. امام فرمود: باك نداشته باش! هر جا كه خواهد بميرد، چون هيچ مؤمني در شرق يا در در غرب زمين باقي نميماند مگر آن كه خداوند روح او را در وادي السلام با ارواح مؤمنان ديگر قرار ميدهد.

آن شخص پرسيد: وادي السلام كجا است؟

حضرت فرمود: در پشت كوفه(نجف) بدان من اجتماع ارواح را ميبينم كه حلقه حلقه نشسته اند و با يكديگر گفت و گو دارند.(1)

حبه عرني از امام اميرالمؤمنين(ع) پرسيد: آيا مردگان با هم تكلم و مؤانست دارند؟ حضرت فرمود: بلي، اگر پرده از جلوي چشمان تو برداشته شود، آنها را ميبيني كه حلقه حلقه نشستهاند. آنان روح هايي هستند و هر مؤمني در هر كجا كه از دنيا برود، روح او به وادي السلام منتقل ميشود. وادي السلام بقعهاي از بهشت عدن است.(2)

ذره ذره كاندرين ارض و سماست

جنس خود را همچو كاه و كهرباست

نوريان مر نوريان را جاذبند

ناريان مر ناريان را طالبند(3)

در روايت ديگر اميرالمؤمنين(ع) فرمود: ارواح كافران در وادي برهوت يمن اجتماع ميكنند.(4)

پينوشتها:

1 - سيد محمد حسين حسيني طهراني، معادشناسي، ج3، ص 232.

2 - همان، ص 234.

3 - مثنوي، ج6، ص 601، چ ميرخاني.

4 - محمد حسين حسيني طهراني، معادشناسي، ج3، ص 236.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.